Vacature Voorzitter

Vacature: Voorzitter Stichting DebatUnie

2 uur per week

De DebatUnie zet zich via debatonderwijs en -evenementen in voor een kritische, mediawijze en taalvaardige nieuwe generatie. Om dit doel te bereiken, organiseert de stichting DebatUnie onder andere de Benelux Debatcompetitie, waar middelbare scholieren uit Nederland, België en Suriname de retorische strijd tegen elkaar aan gaan. Als voorzitter van het bestuur ben je het gezicht van de stichting DebatUnie, ben je verantwoordelijk voor het bewaken van onze missie en stuur je de andere bestuursleden aan. Op dit moment is de stichting DebatUnie bezig om  te professionaliseren en een nieuwe werkwijze vorm te geven. Als voorzitter speel jij hier een sleutelrol in. Heb jij een voorliefde voor debat, een scherp oog voor beleid en een proactieve werkhouding? Dan zoeken wij jou!

Geïnteresseerd in deze functie?

Solliciteren kan via Bestuur@DebatUnie.nl met een CV en een korte motivatiebrief.

Bekijk andere vacatures

Over stichting DebatUnie en onze missie

Stichting DebatUnie zet zich sinds 2016 in om het debatonderwijs te versterken onder middelbare scholieren uit Nederland, Vlaanderen en Suriname. Dit doen wij door in samenwerking met onze partners debatprojecten en -evenementen te organiseren voor  verschillende leerlagen van het basis-, middelbaar- en beroepsonderwijs, waarbij de Benelux Debatcompetitie het grootste project is. Sinds haar oprichting werkt de stichting, die als ANBI geregistreerd is, onder één vlag met een sociale onderneming (VOF). DebatUnie VOF verzorgt debattrainingen en -lesmateriaal.

Ons doel is om zoveel mogelijk jongeren in Nederland aan het debatteren te krijgen.. Debatteren is bij ons een “serious game”. Spelenderwijs worden jongeren beloond voor hun creativiteit, analytisch denken en teamwork. Zo versterken wij burgerschapsonderwijs en dragen we bij aan de democratische samenleving. Goed debat helpt zo in het onderwijs om leerlingen wegwijs te maken in de zee van (des)informatie.

Jouw rol

Als voorzitter ben je eindverantwoordelijke voor het bestuur van de stichting. Samen met de andere bestuursleden zet je de beleidsstrategie van de stichting uit, bewaak je haar missie en de financiën en beoordeel je vanuit de missie van de stichting projecten, fondsaanvragen, jaarverslagen, overeenkomsten en andere beleidsdocumenten. Je stelt, samen met de penningmeester, de jaarrekening op en legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht. Belangrijk is dat de stichting wegens succes enorm is gegroeid in de laatste periode, en nu een professionaliseringsslag aan het maken is. Op deze manier wordt de verhouding tussen de stichting en VOF verder uitgewerkt, en neemt het stichtingsbestuur steeds meer een sturende in plaats van uitvoerende rol in. Het is jouw taak om dit proces samen met stakeholders vorm te geven. Het bestuur vergadert eens in de twee weken.

Als voorzitter ben je verantwoordelijk voor:

• Het opstellen van de beleidsstrategie van de stichting, samen met het bestuur en in nauw overleg met andere stakeholders;
  • Het beleggen van taken en verantwoordelijkheden bij de verschillende   bestuursleden;
  • Het vertegenwoordigen van de stichting naar buiten toe;
  • Het afleggen van verantwoording aan de Raad van Toezicht.

Daarnaast ben je:

• Het eerste aanspreekpunt voor de VOF en andere partners;
  • Kartrekker in het proces van het vormgeven van de nieuwe samenwerking en werkwijze.

Wie zoeken wij?

Voor deze functie zijn we op zoek naar een enthousiaste kandidaat met affiniteit met debat en de missie van de DebatUnie. Als voorzitter:

• Heb je ervaring met debatonderwijs;
  • Beschik je over voldoende relevante bestuurservaring;
  • Spreek je foutloos Nederlands;
  • Kan je goed overzicht houden en andere mensen aansturen;
  • Kan je je verdiepen in beleidsstukken en weet je hoofd- en bijzaken te scheiden;
  • Leg je makkelijk (telefonisch) contact;
  • Ben je beschikbaar om ongeveer 4 uur in de week aan voorzitterstaken te besteden en daarnaast (incidenteel) aanwezig te zijn op toernooidagen en andere evenementen.

Starttijd van deze functie: per direct

Wat bieden wij?

We bieden een uitdagende, veelzijdige en flexibele vrijwilligersfunctie waarmee je maatschappelijke impact kunt maken. De DebatUnie is een jonge, groeiende organisatie met veel energie en groeimogelijkheden. Op vrijwillige basis kan jij je inzetten voor het debatonderwijs in het Nederlandse taalgebied en zo het verschil maken voor een brede groep jongeren. Het bestuur wordt in zijn activiteiten bijgestaan door de DebatUnie VOF. Een bestuursfunctie bij de Stichting Debatunie is onbezoldigd. Leden van het bestuur kunnen hun voor de DebatUnie gemaakte reis- en onkosten declareren.